Proporsjoner

Når vi snakker om proporsjoner i forhold til det menneskelige legeme handler det om størrelsesforholdet mellom de ulike kroppsdelene. Er størrelsesforholdene harmoniske utgjør det i stor grad hvorvidt vi opplever et menneske som velproporsjonert.

.

Gjennom historien har det stadig vært konstruert nye regelsett for hvordan idealkroppen skal framstilles. Allerede i oldtiden benyttet egypterne seg av et geometrisk rutenettsystem som sikret en nøyaktig gjengivelse av den ideelle egyptiske formen, i enhver målestokk og i alle posisjoner. Systemet regulerte nøyaktig avstanden mellom de forskjellige kroppsdelene. Alt ved kroppen ble også vist fra sin mest karakteristiske side, noe som gav figurene et stivt og unaturlig utseende. Eksempelvis var hodet alltid vist i profil, mens øyet ble avbildet rett forfra.

.

I det antikke Hellas ble menneskekroppen derimot framstilt med en forbløffende realisme, men likevel er også den svært idealisert. Et godt eksempel er Spydbæreren som ble skapt etter den greske billedhuggeren Polykleitos´eget proporsjonssystem. Polykleitos fastsatte idealhøyden for det menneskelige legme tilsvarende 7,5 hodelengder.

Spydbæreren (Doryforos, ca. 450 f.Kr.)

.

Den hellenske billedhuggeren Lysippos (ca. 370–310 f.Kr.), etablerte senere et nytt, slankere proporsjonssystem der idealhøyden tilsvarer åtte hoder.

Skraperen (Apoxymenos, ca. 330 f.Kr.)

.

Fra og med renessansen ble interessen for det menneskelige legmet igjen vakt til live. Kunstnere som Dürer, Rafael, Michelangelo og ikke minst multigeniet Leonardo Da Vinci viet ikke bare høyden en spesiell oppmerksomhet, men også ansiktstrekkene og hodeformen.

Med Den Vitruviske Mann (ca. 1487) forsøkte Da Vinci å vise det gyldne snitts forhold i menneskekroppen. Den perfekte kroppen hadde navlen plassert i det gylne snitts forhold. Du kan selv forsøke å dele din egen høyde (fra topp til tå) med høyden fra gulv til navle, og du vil sannsynligvis komme fram til et svar som er tilnærmet lik 1,6. (Dette gjelder ikke barn.)

.

Det gylne snitt = Et linjestykke er delt i det gylne snitts forhold når hele linjestykket forholder seg til den største delen som den største delen forholder seg til den minste.

Forholdstallet er 1,618 033 989…

.

Uansett hvordan vi snur og vender på det er vi ingen like, men noen rettningslinjer kan være greit å benytte seg av når vi skal feste menneskekroppen på papiret. Høyden til et menneske kan til en viss grad bestemmes ut fra størrelsen på hodet. Da kvinner ofte har større hode enn menn vil den totale høyden variere med 6,5 – 8 hodelengder.

.

Kvinnekroppen

(ideelle proporsjoner)

dame

 

 

.

Mannskroppen

(ideelle proporsjoner)

mann

.

Noen greie huskeregler:

  • Damer har som regel bredere hofter enn menn
  • Menn har som regel bredere skuldre enn damer
  • Ansiktet er ca like stort som håndflaten
  • Den loddrette avstanden mellom haken og brystvortene utgjør en hodelengde.
  • Den loddrette avstanden fra fingertuppene til kneet er en håndlengde.
  • Håndleddet ligger på samme vannrette linje som hofteleddet.
  • Fotbladet er like langt som underarmen, fra innsiden av albuleddet til håndleddet

MHusnes

.

Advertisements

About mimahu

Artist Instagram: marianne.husnes Facebook: https://www.facebook.com/husnes.org Vis alle innlegg av mimahu

5 responses to “Proporsjoner

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: