Linjeperspektiv

Når vi tegner eller maler utfolder vi oss i to dimensjoner, mens verden for øvrig består av tre: i tillegg høyde og bredde kommer dybde. Utfordringen er å skape en illusjon av den siste. Innen billedkunst finnes det flere former for perspektiv. Luftperspektiv/fargeperspektiv og verdiperspektiv kan du lese mer om her. Dette innlegget handler om det linjeperspektiv.

Gjerde

 

Tre huskeregler:

  • Gjenstander virker mindre etter hvert som de fjerner seg fra øyet. Til slutt blir de så små at de forsvinner ut av syne. Tenk deg rekken av gatelys langs veien: alle er de like store, men den nærmeste virker likevel mye større enn den lengst borte.
  • Alle parallelle linjer ser ut til å nærme seg hverandre etter hvert som de fjerner seg fra øyet. Til slutt, når de forsvinner ut av syne, vil disse linjene krysse hverandre i et punkt som vi i perspektivtegning kaller for forsvinningspunkt.
  • En gjenstands form og vinkler vil variere alt etter hvor du befinner deg i forhold til denne. Hvis du betrakter den rett forfra slik at tingen er parallell med billedplanet vil alle horisontale linjer forbli parallelle. Men hvis ser du kan se flere sider av samme gjenstand samtidig vil disse linjene tilsynelatende skråne.

 ..

Ettpunktperspektiv/sentralperspektiv/frontperspektiv (kjært barn har mange navn…)

Når vi betrakter en kube rett forfra vil billedplanet stå vinkelrett på grunnplanet, og sideflatene vil være vinkelrett på billedplanet. I dette tilfellet er det kun nødvendig med ett forsvinningspunkt (FP). Horisontlinjen (HL) som passerer gjennom forsvinningspunktet representerer øyenhøyden kuben betraktes fra. Forkortelsen GL står for grunnlinje.

.

Topunktsperspektiv/skråperspektiv

I virkeligheten er det sjelden at vi betrakter ting rett forfra. Dersom vi ser to sider av en gjenstand samtidig vil de perspektiviske reglene endre seg, det blir nødvendig med to forsvinningspunkter.

Her ser du at billedplanet fortsatt står vinkelrett på grunnplanet, men kubens sideflater danner en vinkel som er mindre enn 90 grader med billedplanet.

.

Trepunktsperspektiv

Dersom vi befinner i en viss høyde og retter synet på skrått ned over det motivet vi skal avbilde – i dette tilfellet en kube – vil vinkelen mellom billedplanet og grunnplanet bli mindre enn 90 grader. Da vil vi måtte benytte oss av tre forsvinningspunkter.

.

Utsiktspunktet har stor betydning for hvordan tegningen blir. Du kan endre utsiktspunktet ved å heve eller senke horisontlinjen.

Normalt utsiktspunkt: Et motiv betraktet fra en normal øyenhøyde vil virke velkjent og trygt. Mye av bakgrunnen vil imidlertid skjules av elementer i forgrunnen.

Fugleperspektiv: Ved et høyt utsiktspunkt ser du ned på motivet. Horisontlinjen ligger i øverste del i billedplanet.

top.fugl

Froskeperspektiv: Sett fra et lavt utsiktspunkt vil de nærmeste elementene virke større og mer dominerende enn de bakenforliggende. Horisontlinjen ligger i nedre del i billedplanet.

top.frosk

Kunstnerisk frihet: Tenk det at du står nede på bakken og ser oppover langs noen høye skyskrapere. I virkelighetens verden vil vi oppfatte det som om at toppen av disse bygningene blir smalere og smalere inntil de nærmest forsvinner i løse luften, men med blyant og papir står vi fritt til å skape vårt eget uttrykk. Hvis vi ønsker å forsterke virkningen av den enorme bygningsmassen kan vi benytte oss av et omvendt perspektiv.

.

Advertisements

About mimahu

Artist Instagram: marianne.husnes Facebook: https://www.facebook.com/husnes.org Vis alle innlegg av mimahu

2 responses to “Linjeperspektiv

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: