Hvordan tegne munn

Som tegnelærer har jeg sett mange slite med å tegne en munn som ser naturtro ut. En vanlig feil blant nybegynnerne er å markere konturlinjene tydelig for så nærmest å fargelegge leppene i en jevn, og ofte for mørk, valør. Derfor vil jeg nå dele noen tips som forhåpentligvis kan komme til hjelp dersom du selv står ovenfor dette problemet.

.

Før du starter

Det første rådet vil egentlig gjelde uansett hva det er du ønsker å gjengi på papiret. Forsøk å legge vekk alt du ”vet” fra før. Stol på øynene og studer inngående det du skal tegne, som om det er første gangen du har sett noe lignende. Hvorfor dette er så viktig skal jeg forklare med et eksempel:

På det siste tegnekurset mitt tok jeg med meg en bunke enkle portrettegninger, og ba studentene velge ut ett og kopiere dette. Deretter ba jeg dem om å velge et nytt portrett, men denne gangen skulle de vende det opp-ned før de begynte å overføre motivet. Resultatet ble som forventet. De portrettene som ble kopiert i omvendt stilling utmerket seg ved at de lignet originalene i mye større grad enn de som ble tegnet den riktige veien. Dette virker kanskje litt underlig, men forklaringen ligger i at studentene ble tvunget til å forholde seg til portrettet som en abstrakt form. De kunne frigjøre seg fra alle (vrang)forestillinger om hvordan et ansikt/portrett bør se ut, og konsentrere seg kun om linjer, flater og former.

 .

Størrelse og form

Munnens bredde tilsvarer omtrent avstanden mellom pupillene. Sjekk dette ved å trekke to imaginære, vertikale linjer fra pupillene og ned. Men munnens bredde og leppenes fyldighet vil selvsagt variere fra person til person, og være avhengig av den portrettertes ansiktsuttrykk.

Overleppen har sin karakteristiske form med to små forhøyninger på hver side av amorbuen. Underleppen er enklere, med en rund, avlang form som sluttes i to spisser utover mot munnvikene.

Der over- og underleppene møtes dannes det en linje som er verdt litt mer oppmerksomhet enn hva den ofte blir til dels. Denne linjen danner sjelden en helt rett strek eller en enkel bue. Ved et nærmere øyekast vil du se at linjen (i dette eksempelet) løfter seg innover fra sidene og oppover for så å synke igjen på midten.

.

Konturlinjer og valør

Til å begynne med er det nok hensiktsmessig å risse opp munnen og leppene ved hjelp av enkle linjer, men i en mer gjennomarbeidet tegning bør ikke konturlinjene lengre være synlige. Benytt heller de ulike valørforskjellene for å få fram riktig form og fylde. Vær imidlertid forsiktig så du ikke gjør leppene for mørke. Valørforskjellen mellom leppene og ansiktshuden viser seg ofte å være mindre enn hva mange tror.

.

Lys og skygge

I de fleste tilfeller kommer lyset ovenfra, og derfor tar jeg dette som utgangspunkt i den videre beskrivelsen.

Den delen av overleppen som stikker lengst frem vil være belyst, mens skyggen vil anta en gradvis mørkere valør nedover mot undersiden av leppen. Underleppen vil som regel fange mer lys, men i de tilfeller der munnen er lukket vil overleppen likevel kaste en liten skygge på den nedre.

Skyggene både på over- og underleppen vil ofte være dypere mot munnvikene ettersom de krummer seg rundt tennene og trekker seg innover.

Over amorbuen er det en liten fordypning man kan markere med en liten skygge. La det stå igjen et område i en lysere valør på hver side av denne fordypningen, likeledes som du lar det stå igjen en lysere kant mellom leppene og de øvrige skyggene rundt munnen. Legg også merke til den markante skyggen som ligger like under underleppen.

Dersom du vil skape et inntrykk av glansfulle lepper markeres høylyset med tydelige og skarpe overganger.

.

Tekstur (overflate)

Rundt hele munnen ligger det muskler som gir leppene stor bevegelighet. Leppene kan strekkes ut til et smil eller gap, eller de kan snurpes sammen til en trutmunn. Musklene behøver du ikke å bry deg så mye om, men vær oppmerksom på at selv om leppehuden er svært elastisk vil den folde seg sammen og danne tversgående riller, når munnen er avslappet. Hvor dype disse rillene eller rynkene er vil variere og dessverre vil de ofte bli dypere og bevege seg utover leppekanten etter hvert som vi eldes. Og når vi er inne på dette med alder kan jeg også minne deg på at leppenes ungdommelige fyldighet har en tendens til å fortape seg.

.

I profil

Når du betrakter et ansikt i profil vil du se at området under nesen skrår utover ned mot overleppen, mens området under munnen skrår innover ned mot hakepartiet.

.

Tenner

Selv om tennene er aldri så Hollywood-hvite kan de ikke tegnes bare hvite. Reglene for lys og skygge gjelder også her. Tennene (eller tannkjøttet) i overmunnen vil ofte ligge i halvveis skygge under overleppen. Fortennene vil være belyst mens de øvrige tennene som ligger i stadig dypere skygge etter hvert som de er plassert innover i munnen.

Jeg vil anbefale deg å skyggelegge nærmest hver enkelt tann ut mot kantene der den grenser mot tannkjøttet eller nabotannen. Men når det er sagt er det også på sin plass å advare deg mot å markere grensen eller rommet mellom tennene for tydelig. Gjør du dette kan det lett se tegneserieaktig ut.

.

Lykke til med tegningen!

Advertisements

About mimahu

Artist Instagram: marianne.husnes Facebook: https://www.facebook.com/husnes.org Vis alle innlegg av mimahu

2 responses to “Hvordan tegne munn

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: