Betty Edwards

Betty EdwardsJeg har nevnt henne før, Betty Edwards (født i 1926 i San Francisco, California), forfatteren bak den sagnomsuste boken Drawing on the Right Side of the Brain (og en del andre bøker). Edwards underviste og forsket ved California State University, Long Beach før hun pensjonerte seg på slutten av 90-tallet. I løpet av sin karriere grunnla hun også Center for the Educational Applications of Brain Hemisphere Research.

Det hele begynte med at Edwards som barn fikk mye oppmerksomhet for sitt kunstneriske talent. Man snakket om at hun hadde en begavelse utenom det vanlige. Selv tenkte hun at det ikke var riktig. «Jeg visste det var lett å tegne, og at det eneste som skulle til var å se på tingene på en spesiell måte.»

Mange år senere begynte hun altså å undervise i tegning. I et forsøk på å lære elevene denne spesielle måten å se tingene på måtte hun først granske seg selv og hvordan hun brukte øynene når hun tegnet. Blant annet oppdaget hun at hun fikk problemer når hun måtte tegne og prate samtidig. Aktivitetene var uforenlige. Hun måtte enten tegne eller prate.

Læreren Edwards var ikke redd for å tenke nytt. I den overnevnte boka beskriver hun en episode hvor hun delte ut noen reproduksjoner av et kjent kunstverk og ba elevene kopiere det. På en ren innskytelse ba hun elevene snu bildet opp-ned å tegne det slik. Og til sin store forbløffelse ble tegningene førsteklasses. Hun innså at elevene tegnet bedre da de ikke kunne gjenkjenne det de tegnet etter, men var fri til å konsentrere seg om linjer, form og flater. En annen tankevekkende oppdagelse var at evnen til å gi en god todimensjonal formbeskrivelse ikke syntes å utvikle seg over et lengre tidsrom, men kom plutselig – som om elevene knekte en eller annen form for kode.

Edwards ønsket å finne en forklaring på det hun erfarte og begynte å studere de såkalte Split-brain granskingene, gjennomført av Roger W. Sperry og hans medarbeidere på 1950-60tallet. Denne forskningen viste at «[…]begge halvdeler av menneskehjernen er med i høyere bevissthetsfunksjoner, og at de to halvdelene bruker ulike metoder eller arbeidsmåter når de bearbeider informasjon». Dette satt henne på tanken om at evnen til å tegne kunne være bestemt av evnen til å «skifte over til en ny måte å bearbeide synsinntrykk på».

 

“Drawing on the Right Side of the Brain»

åtegneeråseDa Edwards ga ut Drawing on the Right Side of the Brain i 1979 vakte den umiddelbar positiv respons. Boken regnes som en av de viktigste bøkene innenfor tegneopplæring og benyttes fortsatt både i- og utenfor skoleverket. Den er oversatt og utgitt på mange språk, inkludert fransk, spansk, tysk, polsk, ungarsk, japansk og norsk. Her i landet har den fått tittelen «Å tegne er å se».

Den revolusjonerende undervisningsmetoden hun lanserte baserte seg nettopp på forestillingen om at hjernen har to måter å oppfatte og behandle synsinntrykk: en verbal og analytisk, og en visuell og perseptuell.

Under vanlige forhold vil den venstre hjernehalvdelen, den verbale og analytiske, ofte dominere. Den høyre, hvor de kunstneriske evnene sitter, blir således ikke gitt muligheten til å vise sine talenter. Edwards tegneøvelser tar derfor sikte på å frigjøre oss fra venstre hjernehalvdels forutinntatte forestillinger om hvordan det tegnede objektet skal se ut.

Her er et eksempel:

Se på denne tegningen av Stravinskij (av Pablo Picasso, 1920). Tenk deg at du skal kopiere tegningen og begynner med det ene øyet. Et øye har du sett utallige ganger. Du «vet» mye om hvordan et øye, eller hvordan et bilde av et øye skal se ut så du glemmer etter hvert å se på tegningen du egentlig skal kopiere.  Øyet blir mer et symbol for et øye og tegningen vil ikke ligne det opprinnelige bildet.

strvinskij

Dersom du snur herr Stravinskij på hodet skjer det noe spennende: alle linjer og flater blir abstrakte. Et øye er ikke lengre et øye, en nese ikke lengre en nese og formen av en hånd kan ikke lengre kategoriseres som en hånd. Her er den venstre hjernehalvdels egenskaper helt ubrukelige. Men bli tegningen bedre om du kopierer den opp-ned? Ja, bare prøv! Begynn øverst (altså nederst) og tegn deg nedover. Ta deg god tid. Dette er ingen enkel oppgave selv om jeg tør vedde på at resultatet blir bra. Siden alle vinkler, former og linjer er nye og ukjente må du bruke øynene dine for alt de er verdt.  Du blir tvunget til å bruke høyresiden av hjernen din – den kunstneriske eksperten!

strvinskij

 

Litt mer om hjernehalvdelene

Bildet viser særtrekk ved de to hjernehalvdelenes. Egentlig er dette noe så dumt som en reklame for et bilmerke, men en god illustrasjon er og blir en god illustrasjon.

brain

Tradisjonelt har venstre hjernehalvdels egenskaper blitt verdsatt og fremelsket, gjerne til fordel for sin høyre motparts spesialiteter. Men sannheten er at uten høyre hjernehalvdel ville ingen skapt vakker musikk, ingen ville malt ekspressive bilder og ingen nye oppfinnelser ville sett dagens lys.

leftright

Vi har to hjernehalvdeler, så kom igjen, la oss bruke dem begge! De utfyller hverandre perfekt!

Med det sagt vil jeg bare få lov til å avslutte med et lite oppklarende musikalsk eksempel: Den venstre hjernehalvdel sørger for at vi kan lese notene og holde takten, mens den høyre tar seg av klangen, melodien og uttrykket. Vi vet alle at et teknisk sett perfekt fremført musikkstykke kan virke livløst. Det er ikke før musikeren evner å legge sin sjel i fremføringen, det vil si når han eller hun også tar i bruk sin høyre hjernehalvdel, at taket vil løfte seg og publikum regelrett gispe etter pusten.

Signatur

Advertisements

About mimahu

Artist Instagram: marianne.husnes Facebook: https://www.facebook.com/husnes.org Vis alle innlegg av mimahu

2 responses to “Betty Edwards

  • Mona Ødegården

    Nyttig og flott blogg! Jeg fant deg da jeg søkte informasjon om tegne/malekurs hos Heimdal kunstforening. Er vel litt seint ute for våren, men vurderer til høsten. I mellomtiden holder jeg eget tegnekurs med boka til Betty Edwards 🙂 Mona

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: